می‌دانیم که در امر بهینه‌سازی موتور جستجو یا search engine optimization  که به اختصار به آن سئو (SEO) می‌گویند اقدامات مختلفی انجام می‌گیرد تا وب سایت وردپرسی ما نتایج بهتری در صفحات موتورهای جست و جو بگیرد. یکی از این اقدامات که بسیار مهم می‌باشد ولی کمتر به آن می‌پردازند سئو تکنیکال می‌باشد که دموکلاب در این مقاله قصد آموزش آن و بیان نکته‌های پیرامون سئو تکنیکال برای شما بیان کنیم. پس تا آخر این نوشته با ما همراه باشید.

سئو تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال که نام دیگر آن سئو فنی می‌باشد، از اعضای خانواده‌ی سئو می‌باشد و مربوط به زیرساخت‌های سایت می‌شود که در بالا رفتن تعداد بازدیدهای ارگانیک (بازدیدهایی که به صورت طبیعی و بدون دخالت عوامل خارجی به دست آمده باشد.) وب سایت شما تاثیر مستقیم می‌گذارد. اقداماتی چون بالا بردن سرعت بارگذاری، سئو موبایل و همچنین پیشرفت ساختار سایت من جمله اقدامات سئو تکنیکال می‌باشند.

اولین اقدام برای انجام سئو تکنیکال بررسی وضعیت وب سایت می‌باشد. شما قبل از شروع پیشبرد یک کار باید بدانید که در چه مرحله و وضعیتی قرار دارد. سپس بعد از بررسی باید دست به برنامه‌ریزی برای رفع و رجوع معضلات موجود در سایت بزنید. در ادامه به تمامی زوایای سئو تکنیکال می‌پردازیم.

انواع سئو و تفاوت سئو تکنیکال با آن‌ها

همانطور که گفتیم سئو به بخش‌های مختلفی تقسیم‌ می‌شود که به شرح زیر می‌باشد:

  1. سئو داخلی(ON PAGE): سئو داخلی یا آن پیج مربوط به هر آن چیزی است که در داخل صفحات وب سایت اتفاق می‌افتد. به طور کلی شما هر اقدامی که در داخل صفحه‌های وب سایت خود انجام دهید به آن سئو داخلی می‌گویند. مهم‌ترین بخش از سئو داخلی مربوط به محتوای قرار داده شده در آن می‌باشد. ربات‌های موتورهای جستوجو می‌توانند به وسیله‌ی محتوای شما از موضوعی که در آن فعالیت می‌کنید سر در بیاورید. اجزای سازنده سئو داخلی شامل موارد زیر می‌باشد:
  • مقادیر استفاده‌ي کلمه کلیدی: KEYWORD، کلمه کلیدی یا کلیدواژه یکی از عنصرهای اصلی سئو داخلی می‌باشد که می‌بایست مقدار دقیق آن در محتوای صفحه
  • هدینگ‌ها: تگ‌های هدینگ تاثیرات زیادی در سئو داخلی دارند. به طور اختصار به آن‌ها H1 می‌گویند که عنوان مقاله را در بر می‌گیرد.
  • آلت تصویر: متن جایگزین عکس یا IMAGE ALT TEXT توضیحات متنی‌ای است که برای یک تصویر استفاده شده در صفحات وب سایت به کار می‌رود.
  • متا دیسکریپشن: بخشی از تگ‌ها می‌باشد که از اهمیت بالایی در سئو داخلی محسوب می‌شود. خلاصه‌ای از محتوای قرار گرفته در وب سایت که زیر لینک‌های جستجو به نمایش در می‌آید.
  • آدرس سایت: URL یا آدرس سایت یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده‌ی سئو داخلی می‌باشد که در انتخاب آن باید دقت زیادی به خرج دهید چرا که اسم و آدرس سایت شما می‌باشد و خودتان بهتر می‌دانید که یک آدرس باید سرراست باشد.
  • لینک‌های داخلی: یکی از مهمترین پارت‌های سئو داخلی می‌باشد. هنگامی که یکی از صفحات وب سایت را به صفحه‌ی دیگر پیوند دهید به آن عمل لینک‌سازی داخلی می‌گویند.
  1. سئو خارجی(OF PAGE): به اقداماتی که موجب می‌شود موتورهای جستوجو اعتبار وب سایت شما را از طریق آرا وب سایت‌های دیگر بسنجند. مقدار و چگونگی بک لینک‌‌ها از نظر کیفی اعتبار صفحه‌ی شما را (PAGE AUTHORITY) تعیین می‌کند. برای درک بهتر مثالی می‌زنیم: دو سایت مشابه وجود دارند که در مورد اول تعداد ۱۰۰ لینک مرتبط دارد و مورد دوم دارای ۲۰۰ لینک معتبر می‌باشد. در میان این دو مورد دوم که لینک‌های مرتبط بیشتری دارد از اعتبار و رتبه‌ی بهتری برخوردار می‌شود.
  2. سئو تکنیکال: حال می‌رسیم به موضوع مورد بحث‌ خودمان سئو تکنیکال. بهبود بخشیدن به سرعت وب سایت، معماری درست سایت، ساده‌ سازی ساختار آن، پاک سازی کش (CACHE)  از جمله مواردی است که باعث می‌شود که خزیدن‌ (CRAWLING) برای موتورهای جستجو راحت‌تر شود.

سئو فنی را می‌توان جزئی از سئو داخلی دانست چرا که به پیشرفت اجزای درونی صفحات وب سایت جهت دریافت رتبه‌های بهتر از گوگل و دیگر موتورهای جستوجو کمک می‌کند.

تاثیر سئو تکنیکال و اهمیت آن

تاثیر سئو تکنیکال چقدره؟ در چه بخش‌هایی اثر گذار است؟ اهمیت آن در چیست و آیا آنقدری کم اهمیت است که به آن نپردازیم؟

تاثیر سئو تکنیکال در افزایش ترافیک سایت به شدت تاثیرگذار است. برای مثال ممکن  است که یک محتوای خوب و با کیفیت در سایت خود قرار دهید و لینک‌سازی داخلی کاملی استفاده کنید ولی موتورهای جستوجو مرورگرها قادر به درک آن نباشند. نتیجه‌ی این رخداد پایین آمدن رتبه‌ی سایت شما می‌باشد و دلیل آن نیز بی توجهی به پارمترهای سئو تکنیکال می‌باشد. چرا که تاثیر اصلی سئو تکنیکال معطوف به موتورهای جستوجو و سهولت خزیدن آن‌ها می‌باشد.

مقصود اصلی گوگل و دیگر موتورهای جستوجو دادن بهترین پاسخ‌ها به سوالات کاربران و نشان دادن بهترین نتایج(QUERY)  می‌باشد پس ربات‌های خزنده‌ی گوگل در تلاش‌اند که وب سایت‌ها را طبق متر و معیارهای خاصی رتبه بندی کنند و آن وب سایتی که بهترین جواب را به سوالات کاربران بدهد از نظر گوگل نتایج بهتری نیز کسب می‌کند. اما برای اینکه بتوانید وب سایت خود و محتوای آن را به خوبی به ربات‌های خزنده تفهیم کنید باید استفاده‌ي بهینه‌ای از سئو تکنیکال داشته باشید. در ضمن! حتما به این نکته توجه داشته باشید که اگر وب سایت شما از نظر فنی دچار ایراداتی باشد و طبق معیارهای گوگل از سئو تکنیکال خوبی برخوردار نباشد امکان حذف و بلاک شدن وب سایت شما وجود دارد و از لیست ایندکس شده‌ها به کلی پاک می‌شوید.

تاثیرات سئو تکنیکال فقط بر روی موتورهای جستوجو و کراولرهای آن‌ها نمی‌باشد بلکه یک وب سایت شیک، ترو تمیز که زیر ۳ ثانیه بارگذاری شود، رضایت خاطر بسیاری از کاربران را جلب کرده و باعث رشد و پیشرفت وب سایت و افزایش ترافیک آن می‌شود. به همین دلیل است که می‌گوییم سئو تکنیکال آنقدری اهمیت دارد – چه از نظر راحتی کار موتورهای جستجو و چه از نظر سهولت استفاده کاربران – که بگویم در نظر نگرفتن سئو تکنیکال به معنی در نظر نگرفتن رتبه‌ی خوب و ترافیک بالای وب سایت می‌باشد.

چک لیست کامل سئو تکنیکال

به دلیل ابهامات زیادی که در سئو تکنیکال وجود دارد می‌بایست که جزئیات زیادی را در نظر بگیرید. نکات زیر از ویژگی‌های یک وب سایت خوب با یک سئو تکنیکال مناسب است:

  1. سرعت بالا
  2. سهولت کراولینگ یا خزیدن
  3. عدم وجود لینک‌های معیوب
  4. عدم استفاده از محتوای کپی شده
  5. ایمنی بالای سایت
  6. وجود دیتاهای سازمان یافته
  7. استفاده از سایت مپ XML
  8. به کار بردن تگ HREFLANG (در صورت داشتن سایت بین المللی)

سئو تکنیکال شامل چه بخش‌هایی می‌شود؟

بخش‌های مختلف سئو تکنیکال شامل موارد زیر می‌باشد:

  • INDEXABILITY: به معنی قابلیت ایندکس شدن
  • RENDERING
  • ACCESSIBILITY
  • RANKABILITY
  • CLICLABILITI
  • CRAWLBILITY

جمع بندی

در این مطلب در مورد سئو تکنیکال و اهمیت آن در بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) بیان شده است. سئو تکنیکال به بهبود زیرساخت‌های وب سایت می‌پردازد و تاثیر مستقیمی بر رتبه‌بندی و ترافیک وب سایت در نتایج موتورهای جستجو دارد. سئو تکنیکال به بهبود اجزای داخلی وب سایت از جمله سرعت بارگذاری، ساختار صفحات، و پاکسازی کش می‌پردازد. سئو تکنیکال به تسهیل خزیدن و فهم وب سایت توسط موتورهای جستجو کمک می‌کند. نادیده گرفتن این بخش از بهینه‌سازی می‌تواند منجر به افت رتبه‌بندی وب سایت شود و حتی به مسائلی مانند حذف یا بلاک شدن سایت توسط موتورهای جستجو منجر شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *