برای درک تفاوت گوگل ادز با سئو سایت وردپرسی باید گفت که تبلیغات همواره از مهمترین ابزارهای دیده شدن و نتیجه گرفتن کسب و کار می‌باشد. در بستر دیجیتال مارکتینگ نیز که یک فضای رقابتی جدید برای فروش و به نمایش گذاشتن محصولات و خدمات می‌باشد برنامه ریزی و اجرای درست تبلیغات می‌تواند یک راه موثر برای ارتقاء سایت وردپرسی و دیده شدن کسب و کار شما باشد. می‌دانیم که راه‌های گوناگونی برای تبلیغات در فضای دیجیتال مارکتینگ وجود دارد که دو مورد از بهترین راهکار‌های تبلیغات در گوگل، گوگل ادز و دیگری بهینه سازی موتور جستجو که با نام سئو (SEO) شناخته می‌‌شود، است می‌باشند.

مطمئنا برای صاحبان مشاغل و کسب و کار این سوال تفاوت گوگل ادز با سئو چیست پیش می‌آید که استفاده از کدام راه در محقق کردن اهداف آن‌ها از تبلیغات موثرتر است. ما در این نوشتار می‌خواهیم به تفاوت گوگل ادز با سئو بپردازیم و ببینیم بعد از درک تفاوت گوگل ادز با سئو کدام استراتژی برای کسب و کار ما مفیدتر واقع خواهد شد. هر دوی این روش‌ها دارای مزایا و معایبی هستند که بهتر است با آن‌ها آشنا شوید پس با ما تا پایان این مقاله از سری مقالات دموکلاب همراه بمانید.

گوگل ادز چیست؟

قبل از مقایسه‌ تفاوت گوگل ادز با سئو باید بدانیم که هر دو روش چه هستند و چه کارایی دارند و بعد از شناخت کامل تفاوت گوگل ادز با سئو، دست به انتخاب میان این یا آن بزنیم. پس اول بهتر است بدانیم که گوگل ادوردز یا گوگل ادز چیست؟

برای تفاوت گوگل ادز با سئو باید حال باید با مفهوم گوگل ادز آشنا شوید.به طور خلاصه به تبلیغات صفحه سرچ گوگل، گوگل ادوردز یا به اختصار گوگل ادز می‌‌گویند. ممکن است در سایت‌ها و صفحات مختلف شاهد تبلیغاتی در حاشیه‌های صفحات باشیم باید بدانید که منظور از گوگل ادز آن تبلیغات نمی‌باشند به این دسته از تبلیغاتی که در حاشیه صفحات درج می‌شوند تبلیغات کلیکی یا PPC می‌گویند. تا حالا برای شما پیش آمده که یک عبارت را سرچ کنید و در کنار چند لینک اول عبارت Ad را مشاهده کنید؟

بسیاری از افراد و صاحبان سایت‌ها و کسب و کار‌ها با پرداخت هزینه‌ای یک کمپین تبلیغاتی در گوگل تشکیل می‌دهند که با سرچ شدن کلمه کلیدی مورد نظر آن‌ها در صفحه اول و لینک‌های بالایی نشان داده شوند. همانطور که گفته شد این سری از خدمات رایگان نمی‌باشد و شما باید  که برای ایجاد یک کمپین سرمایه‌ای را در نظر بگیرید که با هربار کلیک شدن  روی لینک‌های تبلیغ شده  توسط گوگل مقداری از حساب شما در کمپین تشکیل شده کسر می‌شود. بسته به نوع تبلیغات گوگلی شما این هزینه‌ها متفاوت است. مثلا ممکن است در یک عبارت در صفحه دوم جستوجو گوگل نشان داده شوید و در یک عبارت دیگر صفحه‌ی اول به نمایش درآید. مسلما هزینه‌ای که برای عبارت اول خرج می‌کنید کمتر از عبارت دوم می‌باشد.

سئو چیست؟

برای تفاوت گوگل ادز با سئو باید حال مفهوم سئو را بدانید. سیستم بهینه سازی موتور جستوجو (search engine optimization)‌ که به اختصار به آن SEO می‌گویند یک راه برای بهتر دیده شدن در فضای اینترنت می‌باشد. همه روزه درباره‌ی مسائل مختلفی جستوجو می‌شود و برای یک کلمه واحد ممکن است صدها نتایج در گوگل به نمایش درآید. آن صفحه و سایتی شانس بیشتر دیده شدن را دارد که در صفحه‌ی اول گوگل و در رتبه‌های اول جایگاه داشته باشد. برای کسب جایگاه و برخورداری از رتبه‌ی مناسب باید بتوانید سئوی خوبی برای سایت خود انجام دهید. به طور خلاصه به تمامی فرایند‌هایی که بر روی محتوای سایت یا طراحی آن اعمال می‌شود و آن رتبه‌ی سایت را بالا می‌برد سئو می‌گویند.  این کار موجب بالا رفتن آمار بازدید از سایت شما می‌شود و باعث افزایش فروش می‌شود.

تفاوت گوگل ادز با سئو؟ معایب و مزایای هرکدام چیست؟

حال که با گوگل ادز آشنا شدیم بهتر است برای درک بهتر تفاوت گوگل ادز با سئو بدانیم که بهترین راه کسب نتیجه و افزایش فروش در بستر دیجیتال مارکتینگ چیست؟ سئو و گوگل ادز هرکدام دارای ویژگی‌های مثبت و منفی زیادی می‌باشند و در شرایطی خاص به کار می‌آیند و شما با توجه به سیاست کاری خود باید یکی از این دو راه یا هر دوی آن‌ها را انتخاب نمایید.

معایب و مزایای گوگل ادز برای درک تفاوت گوگل ادز با سئو

برای تفاوت گوگل ادز با سئو  در این قسمت ابتدا با مزایا شروع می‌کنیم:

  1. بازدهی سریع: نتیجه گرفتن از گوگل ادز سرعت بیشتری دارد و برای افراد و صاحبان کسب و کار‌هایی که تازه اول مسیر هستند و شروع به فعالیت کرده‌اند انتخاب مناسبی است تا در یک مدت زمان کم بازدهی نسبتا خوبی به دست آورند و این مورد یکی از مهم‌ترین دلایل تفاوت گوگل ادز با سئو می‌باشد.
  2. قابلیت طراحی انواع مختلف تبلیغ: گوگل ادز دارای قالب‌های متفاوتی است که هرکدام مناسب تبلیغات متفاوت هستند و برای دو محصول مختلف نیاز نیست که از یک قالب واحد استفاده کرد. هر تبلیغ متناسب با خود دارای قالبی می‌باشد که می‌توانید از آن برای تبلیغ سایت خود بهره ببرید.
  • از بودجه‌ی مشخص شده بیشتر نمی شود: برای استفاده از خدمات گوگل ادز باید که ابتدا یک کمپین تبلیغاتی تشکیل دهید و سپس حساب خود را مقداری شارژ نمایید. با توجه به تعرفه‌های مشخص شده به اعزای هر کلیک بر روی لینک تبلیغ شده مقداری از حساب شما کسر می‌شود. شما می‌توانید با یک برنامه ریزی مشخص و بودجه‌ای از قبل تعیین شده اقدام به تبلیغ کنید. همچنین اگر دارای چندین کمپین باشید و یکی از آن‌ها به خوبی کار نکند می‌توانید آن کمپین را غیرفعال کرده و هزینه‌ی آن را به دیگر بخش‌ها واریز کنید.
  1. مقصود مشخص است!: یک ترفند بسیار کارآمد در بحث تبلیغات و بازاریابی مشخص کردن مقصود و هدف قرار دادن یک جامعه آماری به خصوص می‌باشد. برای مثال جامعه آماری ما برای فروش لوازم آرایشی اغلب خانم‌ها هستند یا برای فروش پکیج آموزشی باید دانشجویان و دانش آموزان را هدف قرار داد. گوگل ادز این امکان را برای شما فراهم می‌کند که بتوانید با مشخص کردن یک یا چند عبارت کلیدی می‌توانید افرادی که به دنبال محصولات یا خدمات شما هستند را مخاطب قرار دهید. همچنین یکی دیگر از قابلیت‌هایی که گوگل در اختیار شما می‌گذارد امکان دسته بندی مشتریان می‌باشد. برای مثال اگر محصول یا خدمات شما به رفع نیاز افرادی کمک می‌کند که از بیماری آسم دارند می‌توانید جستوجوهایی که در رابطه با برونشیت هستند را از کمپین تبلیغاتی خود حذف کنید. این کار فرصت را برای شما فراهم می‌کند که مستقیما به مشتریانی که به شما نیاز دارند متصل شوید.
  2. راه اندازی سریع: گاهی اوقات به دلیل ضیق وقت بسیاری از کسب و کارها ترجیح می‌دهند که راه‌های سریعتری برای تبلیغات خود برگزینند. برای راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی در گوگل کار سخت و دشواری در پیش ندارید و فقط کافی است که به سایت گوگل ادز وارد شده و روی عبارت start now کیلک کنید. این مورد نیز یکی از مهم‌ترین دلایل تفاوت گوگل ادز با سئو می‌باشد.

معایب گوگل ادز برای درک تفاوت گوگل ادز با سئو

با وجود مزایای زیاد، گوگل ادز دارای معایبی هم هست که بهتر است برای درک عمیق تفاوت گوگل ادز با سئو با آن آشنا شوید:

  1. مدت زمان محدود: باید بدانید که تبلیغات کمپینی گوگل ادز همیشگی نیست و بعد از اتمام موجودی حساب شما آن کمپین نیز غیر فعال شده و نیازمند شارژ مجدد می‌باشد.
  2. عدم اعتماد کاربران به تبلیغات: بسیاری از افراد راغب به کلیک کردن بر روی لینک‌هایی که در کنار آن‌ها عبارت ad مشاهده می‌شود ندارند. این افراد ترجیح می‌دهند که بیشتر به سایت‌هایی که به صورت ارگانیک کسب رتبه کرده‌اند رجوع کنند.
  • محدودیت دسترسی در ایران: متاسفانه به دلیل وجود‌های تحریم‌های محدود کننده توسط گوگل دسترسی به یک سری از خدمات گوگل سخت‌تر شده است و شما باید برای ساختن کمپین تبلیغاتی باید هزینه‌ی اضافی را به شرکت‌هایی بدهید که این کار را برای شما انجام دهند.
  1. الزام تبعیت از قوانین گوگل: مانند هر سیستم دیگری گوگل نیز برای خود قواعد و قانون‌هایی دارند که برای استفاده از آن ملزم به رعایت قوانین هستید. این قوانین با توجه به محدودیت‌هایی که ایجاد می‌‌کند اجباری هستند و باید حتما از آن‌ها پی‌روی کنید.
  2. پرهزینه بودن: هزینه‌ی تبلیغات گوگل به دلار می‌باشد و به دلیل شرایط ارز در ایران و نوسانات آن ممکن است که این کار کمی پرهزینه باشد. همچنین باید توجه داشته باشید که نرخ عبارات کلیدی متفاوت می‌باشد و به اعزای هر کلیک باید هزینه‌ای پرداخت کنید و همین دلیل ممکن است باعث شود که تبلیغات از طریق گوگل ادز کمی پرهزینه باشد.
  3. نیروی کار متخصص: در ابتدای امر شما خود به راحتی می‌توانید به مدیریت کمپین‌های تبلیغاتی بپردازید ولی با وسعت گرفتن کسب و کارتان مطمئنا به یک یا چند نیروی کار متخصص برای سازمان دادن به کمپین‌های تبلیغاتی شما نیاز پیدا خواهید کرد.

مزایا سئو

مزایای سئو به شرح زیر می‌باشد:

  1. ترافیک ارزان تر به نسبت گوگل ادز: نرخ پیوست مشتریان یا به اصطلاح جهانی close rate که به میزان قراردادهای بسته شده به نسبت کل قراردادهای پیشنهاد شده اطلاق می‌شود، در سئو سایت به نسبت ایمیل مارکتینگ یا گوگل ادز بیشتر است. چرا می‌گوییم ترافیک ارزانتری به نسبت گوگل ادز دارد؟ به این دلیل که شما برای جذب ۱۰۰ مشتری بالقوه از طریق سئو سایت هزینه‌ی کمتری به نسبت جذب همان مقدار مشتری از طریق گوگل ادز خواهید داشت. این مورد از دلایل مهم تفاوت گوگل ادز با سئو می‌باشد.
  2. به کسب و کار شما اعتبار می‌بخشد: وارد شدن کافی نیست شما باید در بازی بمانید. برای ماندگاری بلند مدت باید حضور خود را در بستر اینترنت و فضای دیجیتال مارکتینگ تثبیت کنید و برای انجام این کار نیازمند داشتن یک سئوی قدرتمند برروی سایتتان است تا بتوانید اعتماد مشتریان خویش را جلب کنید.
  • خدمات مجانی: سئو یک ابزار مجانی است که برای استفاده از آن نیاز نیست که پولی پرداخت کنید و اگر خود قصد سئوی سایتتان را داشته باشید نیازی نیست هیچ گونه هزینه‌ای پرداخت کنید و تنها کاری که باید بکنید رعایت نکات و الگورتیم‌های گوگل است.
  1. موجب وسعت یافتن کسب و کارتان می‌شود: اگر می‌خواهید بر سر زبان‌ها بی‌افتید و در میان مخاطبان و کاربران اینترنت شناخته شده باشید باید به فکر داشتن سئوی قدرتمند باشید. همچنین سئو یک ابزار قدرتمند برای تبدیل کردن کاربران به مشتریان بالقوه است.
  2. سازگار در تلفن‌های همراه: افزایش سرعت و ترافیک سایت همگی مربوط به سئوی مناسب سایت شما می‌باشد. بسیاری از سایت‌ها بر روی گوشی‌های همراه دیرتر بارگذاری می‌شوند ولی شما می‌توانید با یک سئوی درست و حسابی باعث شوید که حتی در گوشی‌های تلفن‌ همراه نیز با سرعت بالا سایت شما بارگذاری شود. این مورد تفاوت گوگل ادز با سئو خیلی به حساب نمی‌آید.
  3. رشد ارگانیک: ابزار سئو مانند یک درخت می‌ماند که با رشد خود به شما ثمره خواهد داد. برای پر بار شدن این درخت نیاز به صرف زمان است ولی وقتی تنه‌ی آن رشد کرد و ریشه در خاک دوانید دیگر به این راحتی‌ها از بین نمی‌رود و برای طولانی مدت به شما ثمره خواهد بخشید.

معایب سئو

برای تفاوت گوگل ادز با سئو شاید پیش خود فکر کنید که سئو یک راه بسیار عالی برای افزایش فروش می‌باشد. باید به شما بگوییم که درست فکر می‌کنید ولی بهتر است بدانید که حتی ابزار سئو نیز دارای ایراداتی می‌باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  1. الگوریتم‌های متغیر: گوگل برای نمایش جستوجوها دارای الگوریتم‌هایی است که آن‌ها همواره در حال تغییر می‌باشند و یکی از اصلی‌ترین چالش‌هایی است که کارشناسان سئو با آن‌ها دسته و پنجه نرم می‌کنند. برای نمایش هر چه بهینه‌تر نتایج جستوجو این الگوریتم‌ها تغییر می‌کنند و برای دستیابی به نتایج بهتر باید همیشه از این الگوریتم‌ها پی‌روی کرد.
  2. ثمردهی وقت‌گیر: باید بدانید که درخت سئویی که شما امروز می‌کارید در همین ماه به شما نتیجه‌ نخواهد داد. درست است که در بلند مدت به رشد و توسعه کسب و کار شما بسیار کمک می‌کند اما باید اطلاع داشته باشید که برای به نتیجه رسیدن باید زمان زیادی صرف کنید و صبر بالایی داشته باشید. این مورد در تفاوت گوگل ادز با سئو بسیار مهم است و باید به آن دقت داشت.
  • نیازمند تیم حرفه‌ای: گفتیم که سئو یک ابزار رایگان است ولی امروزه در این بازار پر رقابت زمان نیز جزوی از سرمایه‌ آدم تلقی می‌شود و برای استفاده‌ی بهینه از این طلای بازگشت ناپذیر نیاز به صرف هزینه‌ای برای تدارک دیدن یک تیم حرفه‌ای سئو کنید و این امر را به آن‌ها بسپارید. زیرا که سئو یک فرایند ساده نیست و پیچیدگی‌های خود را دارد که همه‌ی آن از دست یک شخص ساخته نیست و نیازمند داشتن یک تیم حرفه‌ای و متخصص است.
  1. امکان پیشی گرفتن رقبا از شما: شما در این بازی تنها نیستید و همین که شما در حال تلاش برای ارتقای رتبه‌ی سایت خود هستید بسیاری از کسب و کارهای هم زمینه با شما نیز در حال تلاش برای پیشی گرفتن از شما می‌باشند. پس به این صورت نیست که یک بار سئو کردن سایت و کسب نتیجه برای شما کافی باشد و نیاز دارید که برای عقب نیوفتادن از رقبا همواره در ارتقای رتبه‌ی سایت خود بکوشید.

تفاوت سئو با گوگل ادز، کدام راه را انتخاب کنیم؟

شما این سوال با توجه به تفاوت گوگل ادز با سئو کدام را انتخاب کنم؟ را از هر متخصص و مرجعی که بپرسید به شما یک جواب واحد می‌دهند: هردوی آن‌ها. با توجه به تفاوت گوگل ادز با سئو باز هم نمی‌توان یک راه را بر دیگری ارجحیت داد چرا که هرکدام دارای برتری‌ها و  ضعف‌هایی هستند و این شرایط است که انتخاب می‌کند که از ابزار سئو کمک بگیرید یا گوگل ادز.  اگر به دنبال نتیجه گرفتن سریع هستید و می‌خواهید که در یک مدت زمان محدود شناخته شوید بهترین راه استفاده از تبلیغات گوگلی یا همان گوگل ادز است. اما توجه داشته باشید که نداشتن اطلاعات کافی در این زمینه ممکن است نه تنها شما را دچار سود نکند بلکه ضرر نیز به شما وارد کند. پس همیشه در نظر داشته باشید  که برای انجام تبلیغات در سیستم گوگل ادز بهتر است که با یک تیم مشاوره دیجیتال مارکتینگ تماس حاصل فرمایید. اما اگر به دنبال اعتبار بخشی به سایت و کسب و کار خود به مدت طولانی هستید باید راه سئو را در پیش بگیرید. اما باز هم برای این کار تنهایی نمی‌توانید اقدام کنید و داشتن یک تیم متخصص در کنار خود باعث می‌شود که خیلی بهتر و کامل‌تر نتیجه بگیرید. همچنین ابزار سئو نرخ بازگشت به سرمایه بیشتری به نسبت دیگر روش‌ها دارد.

شما برای درک تفاوت گوگل ادز با سئو و انتخاب از میان این دو روش باید به نوع کسب و کارتان،‌ نحوه‌ی فعالیت خود، سیاست کاری شرکت و کسب و کارتان و بودجه‌ای که برای تبلیغات در نظر گرفته‌اید بی‌اندیشید و پس از بررسی این موارد دست به انتخاب بزنید.

کلام آخر

تیم مشاوره دیجیتال مارکتینگ دموکلاب در این مقاله سعی داشته تا شما را با تفاوت گوگل ادز با سئو یا به عبارتی تفاوت دو راه تبلیغ و بهینه سازی سیستم جستوجو آشنا کند و در آخر بعد از درک تفاوت گوگل ادز با سئو تصمیم نهایی با خود شما است که از چه راهی اقدام به کسب مشتریان بیشتر و افزایش فروش خود کنید. همواره در نظر داشته باشید که برای تبلیغ در بستر دیجیتال مارکتینگ حتما می‌بایست که با یک تیم مشاوره دیجیتال مارکتینگ ارتباط بگیرید و پس از مشورت با آن‌ها اقدام به تبلیغات کنید. بنابراین فقط به این که تفاوت گوگل ادز با سئو را درک کرده‌اید و حال می‌دانید کدام راه برایتان مفید است بسنده نکنید زیرا این مسیر قطعا به حرفه‌ای‌ها نیازمند است. تیم مشاوره دیجیتال مارکتینگ دمو کلاب آماده همکاری با تمامی کسب و کارها می‌باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *